Gävle, den självklara mötesplatsen

Att Gävle har mycket att erbjuda är självklart för den som bor här, och nu börjar fler få upp ögonen för staden. Både nationella och internationella gäster vill mötas och hålla evenemang, konferenser och kongresser här.

– För oss är det lätt att mäta framgången, säger Elisabeth Hugg på Gävle Convention Bureau. Vi kan enkelt beräkna vad vartenda möte betyder för Gävle.

Jagar ambassadörer

Det är omvälvande och intensivt att jobba inom Gävles mötesindustri. Elisabeth Hugg beskriver sin vardag som ”både social och asocial”.

– I vårt arbete träffar vi otroligt många människor, men mycket av arbetet består av att göra research kring de möten och kongresser vi vill ha till Gävle. Vi analyserar och är noga med statistik och uppföljning av det vi gör. I perioder producerar vi nästan enbart ansökningar och sitter instängda på kontoret. Det finns hur mycket jobb som helst, men det är ett jätteroligt och spännande arbete!

Hon är, tillsammans med Zandra Lewerentz, anställd på Gävle Convention Bureau. De är en icke vinstdrivande organisation som med bidrag från kommunen och näringslivet jobbar med att locka mötesarrangörer till Gävle. Via stora kontaktnät och enorma databaser söker de ständigt efter nya ambassadörer.

– Om en ortoped sitter med i en ortopedsammanslutning till exempel, då kontaktar vi honom och säger: ”Vi ser att du sitter med i styrelsen, skulle ni vilja ha ert årliga möte här? Vill du vara värd?” På så sätt får vi hit en massa kompetens, och i bästa fall kan även studenter från högskolan delta och knyta viktiga kontakter.

Elisabeth och Zandra har många bollar i luften. Förra året avslöjades bland annat att Gävle är Svensk Friidrotts kandidatstad för junior-EM 2019.

– Vi har jobbat med detta i två år. Först ska man bli Sveriges kandidatstad genom en nationell ansökan, sen ska det vidare till det internationella förbundet, och först nu har de varit här och granskat platsen. Det handlar om långa processer, förklarar Elisabeth.

Hoppas på ny anläggning

Hon ser mycket potential i det faktum att Gävle växer och genom sina 100,000 invånare går från att vara en stor småstad till en liten storstad.

– Omvärlden ser att Gävle blir en plats där man vågar etablera sig. Vi kommer att locka till oss investerare, och vi som jobbar med möten hoppas ju självklart på en större kongressanläggning här. Det är svårt att komma åt Konserthuset så mycket som vi skulle vilja. Vi har en otroligt bra tillväxt på hotellbeläggningssidan, så med tiden kan man tänka sig att det blir ett nytt hotell också. Det kommer nog även att krävas nya boenden uppe vid Gavlehov.

Karin Lundman och Mikael Junger, hotelldirektörer på Scandic respektive Choice Hotell i Gävle, understryker också behovet av en kongressbyggnad.

– Fler och fler upptäcker fördelarna med att lägga sina möten i fantastiska Gävle, och idag har vi en jättefin efterfrågan. Det som är utmaningen för oss nu är att hitta lokaler för större möten, säger Karin.

Mikael är övertygad om att det kommer ske.
– Vill man något så brukar det bli så. Det gäller att lita på kraften i tanken. Ett nytt kongresshus skulle i längden innebära fler hotell, fler jobb och stora möten som vi idag inte har kapacitet till.

Konceptet Gävle

Elisabeth har stenkoll på Gävles alla resurser. En stor del av hennes arbete går ut på att informera mötesarrangörer om stadens infrastruktur och kapacitet på hotell och arenor, men hon måste också kunna lägga fram det där lilla extra.

– Det räcker inte att kunna erbjuda hotellrum och konferenslokaler, utan man måste ha ett koncept kring varför de ska komma till just Gävle. Vi har många duktiga människor inom vissa spetsområden, GIS (Geografiska informationssystem) till exempel, så det gäller att fokusera på det vi kan.

Besöksnäringen är den snabbast växande näringen i hela världen just nu, vilket är påtagligt i Elisabeths arbete. Sedan Gävle Convention Bureau startade 2009 har två nya hotell etablerats i staden: Elite Grand Hotel och Best Western Hotel City, vilket innebär över 200 nya rum. Äldre hotell rustar upp och Clarion Winn City renoverar hela sin konferensavdelning.

– Det går aldrig att luta sig tillbaka och tänka ”ah, nu har vi allting på plats”. Konkurrensen är knivskarp. För att få de evenemang man vill ha krävs en hög hotellstandard, bra faciliteter och goda kommunikationer.
Stefan Åsbrink, huvudägare, VD och projektledare på eventbyrån Brinc Relations, väljer att särskilt framhålla Gävles geografiska position:

– Fler och fler upptäcker Gävle och dess perfekta läge med cirka en timmes transfer från Arlanda. Jag och mina medarbetare jobbar med arrangemang i hela Sverige och Europa, men vi lockar gärna våra kunder till Gävle när vi får chansen.

Elisabeth instämmer, och menar att Gävle har en obestridlig fördel.

– Det finns många städer som brottas med ett helt annat geografiskt läge, de får argumentera mycket för att få folk att tycka att det är enkelt att ta sig till dem. Hur det än är så är det enklare att ta sig till Gävle.